Home > Kosthold > Shirataki!

Shirataki!

Også kjent med litt mer harry navn som “miracle noodles” og “angel hair”.

Det er en tradisjonell ingrediens i Asia, men har blitt stadig mer populær i vesten siste årene. Den brukes som kalori-fri pasta og er elsket av mange på diett som får litt mer fyll i måltidene sine.
Den lages av røttene til planten “Amorphophallus Konjac” eller slektninger av denne som gror rundt om i Asia.
Fibrene i shirataki har vist seg å regulere blodsukkeret og kolesterolet.

Jeg har lest klager på diverse forum og blogger over at det smaker som råtne reker.
Det kan stemme dersom man ikke tar seg bryet til å skylle nudlene godt med kaldt vann, for å så koke de i ca ett minutt før man renner av vannet igjen. Da smaker de i grunn ingenting. Men tar raskt til seg smaken i mat man blander den med.

Jeg har byttet ut kveldsmåltidene mine som var cottage cheese med lett-syltetøy, med laks, ris og brokkoli.
(Langt sunnere). Prøvde i dag for første gang også disse shirataki nudlene alle har snakket så mye om.

Med litt saus ble det faktisk overraskende godt.. (Jeg hadde mine tvil)
Du får bestilt shirataki nudler på Gymgrossisten.no eller litt dyrere i helsekostbutikker. Kan også finne dem i diverse asiatiske butikker rundt om i Oslo.

Jeg minner om at “kalori-fri” mat og sauser kan tilføres måltider, men bør aldri være måltid i seg selv.
Er man sulten på diett kan det være fristende å koke en porsjon shirataki-nudler og ta på kalorifri saus. Men dette er en fallgruve mange har gått i. 5-10 minutter etter er man mer sulten igjen enn man noen gang har vært før, og sjansene for å sprekke er langt større.

  1. July 28, 2012 at 9:18 pm

    Miracle Noodle kan også fås hos de norske nettbutikkene allergimat.no og hos importøren tokay.no

  1. No trackbacks yet.

Leave a comment