Home > Kosttilskudd > Hva er doping?

Hva er doping?

Det er mye snakk om doping i media og jeg får mye spørsmål om doping. Det er mye forvirrig ute og går og det er kanskje ikke så rart.
Jeg er nesten litt forvirret selv når jeg leser aviser og hører på eksperter og fagpersoner. Men jeg skal prøve å forklare litt sånn jeg har forstått det. Skriv gjerne en kommentar om jeg har misforstått.

I boka Treningslære (Gjerset A. m.fl 2006) står det at doping per definisjon er alt kunstig fremstilt som kan forbedre en utøvers prestasjoner.
Hvis en utøver tar paracetamol mot hodepine og feber eller slimløsende hostesaft ved forkjølelse så er altså dette også en form for doping, siden det vil påvirke resultatene. Også kosttillskudd som kreatin må regnes som doping etter denne definisjonen. Men disse stoffene er fullt lovlige å ta både under trening og i konkurranser.

Men WADA (world antidoping agency) har utarbeidet en lang liste over stoffer og metoder som er forbudt å bruke i organisert idrett og fører til diskvalifikasjon.
Listen inneholder også stoffer som er lovlige å bruke i norsk lov, men altså ikke innunder idrettsforbundet.
Blant annet geranium som man finner i gymgrossisten sin “Anabolic Beast” og Myorevolutions T-Rex.

Tidligere var koffein også på denne listen, som viser tydlig en misoppfatning mange har om at alt som er regnet som dopin, er forbudt ved lov. Koffein er altså nå et tillatt dopingmiddel som brukes strategisk. Alle har vel sett hvordan skiløpere få en spesiell blanding av cola og kaffe mot slutten av lange renn.
Det finnes også stoffer som ikke står på WADAS dopingliste, men er registrert som legemiddel i Norge og forbudt å markedsføre. Som f.eks. naturproduktet glucosamine mange bruker mot vonde ledd.
Altså ikke doping, men allikvel forbudt å selge over disk. I motsetning til t-rex, som er doping men tillatt å kjøpe og selge.

Produkter som Jack3d og Ripped Freak på dopinglisten og inneholder legemiddelklassifiserte stoffer, som gjør at man ikke får kjøpt de i Norge. I Sverige derimot hvor de har en generelt strengere doping-lov er disse produktene allikevel fullt tillatt å kjøpe, selge, oppbevare og bruke.  For bare få år siden var produkter som glutamin, BCAA, taurin og arginin forbudt å kjøpe/selge i Norge.

Men når en person snakker om doping på helsestudio, så mener de som oftest anabole steroider. Selv eksperter og fagpersoner som snakker om tegn på bruk av doping, eller bivirkninger av doping, så snakker de i realiteten utelukkende om anabole steroider. Selv om dette bare utgjør noen få stoffer på den totale lista over forbudte dopingmidler.

Så selv om man bruker legemiddel- og dopingklassifiserte, dog relativt uskyldige, Ripped Freak må man ikke finne på å svare ja dersom en på studioet spør om du bruker doping. Det vil bli tolket som du er steroidemisbruker.
Men du trenger helle ikke bli nervøs dersom anti-doping kampanjer tilsier at du blir sparket ut av senteret dersom du benytter doping. (Så lenge du holder deg tilstoffer man kan kjøpe lovlig i skandinavia)
Anbefaler man kreatin for noen som trener må man heller ikke finne på å si at det per definisjon er et dopingmiddel. Da kan det fort bli en ny sak slik jeg så i vg forleden hvor en tenåringsgutt ringte dopingtelefonen og sa at personlige treneren hans anbefalte han dopingmidler. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10072619

Men skal du konkurrere i idrett, kan du ikke bruke stoffer som står på WADA’s liste. Som f.eks. anabolic beast. Men dette står også tydelig på pakken og på nettsiden.

Kroppsbygging og fitness i Norge er ikke regnet som idrett siden det ikke er organisert under idrettsforbundet.
Om det er “tillatt” med stoffer som er lovlige men står på wadas liste blir et litt vanskelig spørsmål. Men jeg tror det blir veldig lite bråk av å bruke “jack3d” før man f.eks. skal ro i Athletic Fitness. Selv om det kunne ført til diskvalifisering i f.eks. olympisk roing.

Kort oppsummert:
Noen stoffer er tillatt å bruke ved norsk lov, men forbudt i idrettsforbundet.
Noen stoffer er tillatt å bruke av idrettsforbundet, men ulovlig å kjøpe/selge ved norsk lov.
Det finnes lovlige og tillatte dopingmidler som kreatin og koffein. Men det er ikke slike stoffer man mener når noen snakker om doping.
Doping er ikke ensbetydende med anabole steroider. Selv om fagpersoner og eksperter snakker som om det skulle være det.

Om “dopingmidler” jack3d og anabolic beast er forbudt på sentere som Elixia og Sats er jeg usikker på. Men tror ikke det vil føre til noe problemer.
Det er ikke disse stoffene samfunnet eller sentrene ser på som et problem.

Categories: Kosttilskudd
  1. Annonym
    April 4, 2012 at 10:43 pm

    VELDIG bra innlegg !! Skal til Svergie snart, tenkte på å kjøpe Jack 3D etc. Men kan tilskudd som anabolic beast, t-rex, ripped freak gi kroppen bivirkninger på noen negativ måte?
    slik som anabole steroider kan gi mindre penis etc.

    • April 5, 2012 at 12:31 am

      Hehe. Første som slår deg når du tenker steroider og bivirkninger er “mindre penis”? Penis lar seg nok ikke påvirke størrelsemessig på ene eller andre måten. Det er mange alvorlige bivirkninger av steroidemisbruk som blant annet nedsatt egenproduksjon av testosteron og infertilitet. Testosteronproduksjonen skjer i testiklene og når de mister sin funskjon, så skrumper de inn. Hørt om begrepet “rosinballer”? Om jeg selv noen gang blir bedt om å avlegge doping-test skal jeg spørre om de ikke bare istede vil ta en titt på de store ballene min, hehe..

      Anabolic beast har INGENTING med steroider å gjøre og har derfor ingen lignende bivirkninger. Enkelte sier de har blitt kvalm, svimmel, fått skjelvinger, følt angst, søvnløshet og hjertebank ved STORE doser. De samme bivirkningene som av å drikke for mye kaffe. Opplever man dette reduserer man bare dosen eller lar være å bruke produktet helt.

  2. Thomas
    April 5, 2012 at 9:51 am

    Flott innlegg, kort og greit forklart og oppsummert.

  3. Morten
    April 7, 2012 at 1:24 am

    Fantastisk at noen forklarer litt opp i dette, tror det er mye forvirring ute å går!
    Du vet kanskje ikke noe om dette, men kanskje du kjenner eller har hørt noe om det. Hvordan er det med Jack3d, Anabolic Beast og lignende Geranium/1,3Dimm produkter og forsvaret? Det er jo nulltolleranse i forsvaret ved bruk at doping, men har hørt at dette er greit?
    Og slår Geranium/Dmma ut på en normal pisseprøve, eller må det en mer komplisert prøve til for å avdekke det? Slik jeg har skjønt det av NarkoNor/Sør så avdekker kun en vanlig pisseprøve Narkotika, harsj etc.

    • April 7, 2012 at 2:00 am

      Jeg vil tro det vil være litt forskjellig hvor strengt de utøver det på de ulike militærbasene.
      Det skulle ikke forundre meg om en litt kjip offiser konfiskerer alt han anser som litt suspekt kosttilskudd uavhengig av norsk lov.
      Med mindre det har skjedd store forandringer fra da jeg selv var i militæret.
      Enig i det du sier om urintesting. Mest sannsynlig tester de “bare” for narkotika og eventuelt også anabole steroider ved mistanke.
      Blir nok ikke kastet ut eller straffet for geranium/dmma produkter.
      Vil anta de i verste fall bare tar det fra deg om de skulle finne boksen ved kontroll av skapet ditt eller noe.

      • Morten
        April 7, 2012 at 10:37 am

        Vet ikke helt om det er forskjellig fra base til base om det er NarkoNor som er inne i bildet. Jeg vil ikke ha noe problem angående snokede offiserer, da jeg er befal selv i mitt første år. Det jeg er mere nervøs for er rutinemessige urinprøver som plutselig kan poppe opp, og om da Geranium vil slå ut på en pisseprøve, men dette tviler jeg sterkt på, og det er noe jeg sånn halvveis har fått bekreftet fra bekjente i MP.
        Etter hva jeg har skjønt så er en prøve som skal ta de ulovlige kosttilskuddene ekstremt dyre, og har hørt ett prisanslag på 10.000kr for en slik prøve.
        Om en vanlig pisseprøve kun tar narkotiske stoffer og AS(Usikker på sistenevnte, da jeg tror det krever en annen type prøve) kan høres naturlig ut. Som AS regner jeg med du mener de virkelig sterke stoffene, noe som er flere ligaer over Dmma. Jeg vil tro, uten å si det i all sikkerhet at Dmma og lignende produkter ER trygt i Forsvaret, da jeg har vært borti Menige som bruker det, samt ekstremt mange ansatte (Sersjant+) som bruker og anbefaler dette produktet.

        Nylig har det vært ETT tilfelle hvor noen har testet positivt på en test, men har enda ikke funnet ut hvilket stoff dette var, men håper å få vite det etterhvert. Regner med det var narkotiske stoffer.

        Flott side og flotte folk, stå på videre!

        • Anonymous
          June 5, 2012 at 9:55 pm

          Hei.
          Jeg tok nylig urinprøve i forsvaret og avla positiv test. Vil anta det er DMAA som har slått ettersom jeg tok Berzerk dagen før, som inneholder nettop dette. Er blitt kalt inn til møte med NarkoNord, så tar med boksen for å vise innholdet og så de evt kan ta en ren prøve av pulveret.

        • June 5, 2012 at 10:41 pm

          Oi.
          Dette er spennende.. Hold oss oppdatert på hvordan det går.

    • April 7, 2012 at 2:03 am

      Hehe. Nå kom jeg til å tenke på “Ripped Fuel” som soldatene putter i seg i serien “Generation Kill”

      • Anonymous
        June 6, 2012 at 12:27 pm

        Liten oppdatering på NarkoNord saken.

        Jeg nevnte Berzerk og nevner i tillegg craze, som begge tydeligvis gir utslag som amfetamin. Nettop dette hendte meg etter en urinprøve. Jeg har nå vært inne til avhør og forklart meg om saken og at det ikke er amfetamin jeg har tatt, men overnevnte PWOs. Det med disse kosttilskuddene er visst forholdsvis nytt for forsvaret og er under etterforskning.
        Forsvaret har nulltoleranse for doping, midler som står på dopinglisten. Det at
        koffein står der har visst ingenting å si, da alle drikker kaffe, men DMAA blir sett på som doping da det slår ut som amfetamin. At det er lovlig innen EU spilte liten rolle.
        Begge boksene ble konfiskert, samt spectro multivitamin, koffeinpulveret, gaba,
        Gainer fra Star Nutrition og Creatine complete extreme. Det som var greit etter en sjekk skulle jeg få tilbake. Men, produkter fra Proteinfabrikken var de fortrolig med…

        Sak er opprettet og jeg venter på hva som skal skje videre. I verste fall kan jeg miste plassen
        gainer fra Star Nutrition

        • June 6, 2012 at 12:44 pm

          Ja jeg antok at militæret kjører litt egne regler uavhengig av hva som er tillatt ved norsk lov. De kan i grunn konfiskere og forby hva de vil.
          Men jeg tror også at de selv er usikre på hva som skal tillattes eller ikke siden det er ikke finnes noen klare retningslinjer på nye typer prestasjonsfremmere.
          Alle er liksom enige i at doping er feil og “forbudt”.
          Men hvordan skal man håndtere det nå som EØS-avtalen pålegger Norge å tillate kosttilskudd med stoffer på WADAS dopingliste. Altså doping som er tillat å kjøpe over disk i Norske butikker, men som bare idrettsforbundet internt har valgt å forby for konkurrerende idrettsutøvere. Da blir det plutselig forskjell på dopingmidlene og man kan ikke bare arrestere eller kaste ut alt og alle. Selv om jeg tror denne holdningen fortsatt blir den enkleste å forholde seg til.

          Folk vet liksom ikke hva som er riktig “å mene”. Litt som du er inne på. Alle drikker kaffe liksom.. Så derfor må det være tillatt å hive innpå koffeintabletter fra Tyrkia før konkurranser. Koffein er i høyeste grad et sentralstimulerende dopingmiddel.
          Men dette er det ingen som lenger tenker på eller snakker om.

          Det er for øvrig en dårlig narkotest de bruker om geranium/DMMA slår ut som amfetamin. For det er kjemisk forskjell på disse stoffene.

  4. Anonymous
    December 3, 2012 at 10:56 pm

    noen som vet hvor lenge Ripped freak pre-workout er i kroppen etter man har tatt det?

  5. solli
    September 16, 2013 at 9:29 pm

    Vet noen om ripped hardcore har ingredienser som står på Wada sin liste?

  1. No trackbacks yet.

Leave a comment