Home > Diverse > Hva er vitsen med forsikring når…

Hva er vitsen med forsikring når…

Europeiske forsikring er en del av If..

“Din trygghet – I hele verden”. Fra nettsiden deres: “Europeiske er Norges eldste og ledende spesialselskap innen reiseforsikring. Hvert år forsikrer vi rundt 1.6 milloner nordmenn og håndterer nærmere 100.000 skadesaker.”

Hvert år lurer de altså hele 1,6 millioner nordmenn til å betale for en forsikring mot uhell og skader på reise i utlandet.

Jeg sender inn skademelding hvor jeg forklarer at jeg hadde digitalkamera trygt oppbevart i sekken min. Under regntiden på Bali opplevde jeg de sykeste regnskurene i hele mitt liv. Og de kom like plutselig som de stoppet. Jeg løp straks det begynte å regne inn i en butikk, men det hadde allikevel kommet vann inn i sekken. Og kamera ble ødelagt selv om jeg prøvde å ta ut batteriet og tørke det i to døgn før jeg skrudde det på. Skolebøkene mine måtte jeg tørke med hår-føner.

Svar fra Europeiske:
“Vannskaden som du har fått på ditt kamera skyldes kraftig regn og ikke slike vannskder som står beskrevet i våre vilkår.”

Det var en sykt bratt trapp inn til villaen vår med små trappetrinn. Jeg tryna her en morgen og mista laptopen i bakken så skjermen ble ødelagt. “FLAKS JEG HAR FORSIKRING” tenkte jeg, for datan var helt ny og kosta 5.500kr.
Men hva sier så dette fantastiske Europeiske som tar tusenvis av kroner for at du skal være trygg – i hele verden?:

“Av våre vilkår punkt 4.4.d fremgår det at vi erstatter skade som skyldes skadeverk. Med skadeverk menes at en annen person rettstridig ødelegger, skader, gjør ubrukelig eller forspiller eiendeler du har i din besittelse”
“Etter vår mening skyldes skaden på din bærbare PC et uhell, og dette kommer ikke inn under din forsikring.”

Jeg har tydeligvis misforstått helt poenget med forsikring. Skyldes skaden “uhell” gjelder altså ikke forsikringen. Og de betaler ikke ut en krone med mindre det er noen andre man “rettstridig” kan skylde på og som de kan forsøke å kreve erstatning fra igjen. Ikke rart at forsikringsbransjen gjør det bra. Glem tsunamier, orkaner, velta trær, og what so ever. Kun erstatning dersom en fyr river datan ut av hånda på deg og kaster den i bakken med hensikt om å ødelegge den.

Jeg som trodde litt av vitsen med å forsikre seg var nettopp for å føle seg trygg i tilfelle “uhell”.

“Rolig. Det ordner seg”— Nei det gjorde det så absolutt ikke. Siste gang jeg bruker If eller Europeiske som forsikring for noe som helst. Finnes mange bedre alternative selskap.
Føler ikke bare jeg tapte tusenlappene jeg brukte på data og kamera. Men også tusenlappene jeg i tillegg tapte på å betale for en ubrukelig forsikring hos Europeiske.

Categories: Diverse
  1. No comments yet.
  1. No trackbacks yet.

Leave a comment