Home > Kosttilskudd > Er PWO som Jack3D farlig?

Er PWO som Jack3D farlig?

VG publiserte i dag en advarsel om kosttilskudd som inneholder DMAA.

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=10051488

Dette er basert på tilbakemeldinger om potensielt farlige bivirkninger på pre-workouts med DMAA fra svenske forbrukere. (De fleste produkter med DMAA er forbudte å markedsføre i Norge).

Mitt første råd er å være skeptiske til alt VG skriver, og i det minste lese hele artikkelen og ikke bare overskriften.
(En på SATS sa i dag at man må passe på å ikke kjøpe proteinpulver med DMAA. Det finnes ikke et proteinpulver i verden som inneholder DMAA så det er noe han har misforstått.)
VG, Dagbladet og etterhvert i større grad også mer seriøse aviser som Aftenposten dramatiserer saker for å gjøre det interessant.
Leser man nøye star det faktisk “kan gi bivirkninger” og “hvis det er helsefarlig så” og “det er usikkert hvilke bivirkninger” osv..

Mitt andre og viktigste tips er å uansett være forsiktig med hva man putter i seg.
Selv om det er kjøpt over disk i Norge og lovlig på alle måter, kan det fortsatt være farlig og gi “bivirkninger” i store doser, eller om man er disponert for det med medfødte hjerteproblemer, høyt blodtrykk, høyt kolesterol eller andre lidelser.

Jeg hører om folk som blander store doser Jack3d med andre PWO som NO Explode. Og skyller det ned med RedBull. Da er det ikke rart at det kan gå galt. Folk har også veldig ulik toleransegrense for slike produkter. Det virker nesten som om noen faktisk VIL at det skal gå galt også slik de holder på.

For noen år siden sto det masse i media om unge gutter som faktisk har dødd av å bare drikke ekstreme mengder Red Bull. Det er også mange som dør av å drikke seg ihjel på alkohol som også er helt lovlig å selge.
Selv kaffe blir det rapportert årlig om helseskadelige bivirkninger som følge av ekstreme inntak. Men jeg tror ikke kaffe blir forbudt med det første av den grunn. (Tidligere sto også koffein på dopinglisten).

Så bruk hodet!
Jeg har selv brukt periodevis Jack3d og gymgrossisten sin Anabolic Beast.
Mitt råd er å starte med halvparten av anbefalt dose. Kjenner man tegn til å bli kvalm, svimmel eller på andre måter uvel, så lar man være å bruke det. Hvis man ikke merker noen ting så kan man forsiktig øke. Men bør uansett ikke brukes mye over tid. Det mister da også effekten. Så ta pauser på noen uker i blant, så opprettholder man også nytten av disse.

Jeg er selv ikke så veldig glad i sentralstimulerende (koffein, geranium, DMAA osv) da jeg fort blir kvalm og det i verste fall ødelegger økten min. Spesielt om jeg har drukket mye kaffe i forkant. Gir også søvnproblemer om jeg tar det sent på kvelden.
Bruker derfor heller mer av rapid pump, beta alanin, krealkyn, osv som også gir god effekt på treningen.

Et tredje og viktig punkt er at produkter med geranium og DMAA faktisk står på wadas dopingliste.
Selv om det er forbudt å bruke i idrett under idrettsforbundet så er det ikke forbudt ved norsk lov å kjøpe, selge og bruke. Men det står tydelig advarsel på boksene og jeg har nå også hørt om flere som har blitt utestengt fra idretten sin pga positiv dopingtester av produkter de har kjøpt lovlig i Norge (eller Sverige hvor det er mer utbredt.)

Om Jack3d eller tilsvarende stoffer som er tillatt ved norsk lov, er forbudt på treningssentre som SATS og Elixia, er det ikke tatt noen overordnet stilling til og må bestemmes av hvert senter.

Det er bare spekulering fra min side, men jeg antar at geranium/dmaa produkter etterhvert vil bli forbudt å markedsføre og selge i Norge og på det strengeste kanskje også bli forbudt å bruke eller innta fra utlandet.
Det er kanskje like greit. Er man HARDCORE så greier man å bite tenna sammen og gi alt på trening uten å ta kunstige stimulanter 😉

  1. Linda
    July 3, 2012 at 6:58 pm

    HVa synest du om Stacker 4 da ? er det “farlig” ? Har ikke den og ripped freak vært ulovelig ei lita periode i Norge?

    • July 3, 2012 at 7:15 pm

      Stacker 4 har jeg ikke prøvd.
      Men Ripped Freak likte jeg godt. Ble varm, svetta bra og fikk ekstra energi uten å bli kvalm eller svimmel.

      De var forbudte pga enkelte innholdsstoffer som var legemiddelklassifiserte i Norge. Ikke noe med doping å gjøre.
      BCAA og L-Glutamin var også legemiddelklasiffiserte og dermed ulovelige å markedsføre på samme grunnlag tidligere.

  2. Linda
    July 4, 2012 at 1:22 am

    Har du smakt whey-80 i cookies and crem ? Er den god? Har hatt sjokolade og jordbær, begge er helt ok. Men er ute etter noe som gir litt sterkere smak.

    • July 6, 2012 at 8:36 pm

      Jeg har ikke smakt Whey-80 cookie & cram, men har hørt av andre at den smaker litt mocca.
      Det jeg liker med whey-80 smakene er at de ikke har så søt og kraftig smak, men er friskere enn andre merker.
      Ønsker du kraftigere smak anbefaler jeg scitech 100% professional eller Optimum Nutrition 100% Gold.

  3. Anonymous
    July 6, 2012 at 10:54 am

    godt innlegg=)

    • July 6, 2012 at 8:36 pm

      Takk.. Alltid hyggelig med positive tilbakemeldinger.
      Litt derfor jeg gidder dette her, hehe.

  4. Vegard
    September 6, 2012 at 12:23 pm

    veit at denne er noen måneder gammel nå, menmen!
    Veldig bra skrevet!=) men har bare 1 spørsmål, var det ikke snakk om mengden DMAA, og ikke selve stoffet i seg selv? Jack3d innehold større mengder DMAA, enn for eksempel Driven Sport sin “Craze”? For DMAA i seg selv, er fortsatt lovlig å selge og markedsføre i Sverige, var bare enkelte produkter som innehold for mye av geraniumen, som ble tatt ut av sortimanget, hvis jeg forstod situasjonen riktig. Uansett, som du nevnte, bivirkninger KAN man få av alt=) Og kjempebra skrevet av deg!=)

    • September 16, 2012 at 9:08 pm

      Takk.. Ja du er inne på godt poeng jeg ikke hadde tatt med. Mye er lov eller forbudt ut ifra dosering.
      Man ser derfor at det klistres på lapper utenpå esker med kosttilskudd med en annen dosering enn hva som står originalt på pakken, for at den skal tillates for salg.

  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

