Home > Styrketrening > Unngå nakkeskade

Unngå nakkeskade

Nå har jeg blogget om mye rart i det siste. Alt fra tulle-sitater til dametrøbbel, hehe. På tide med fokus tilbake på treningen. Leste noe viktig i nye anatomiboken min forleden.

Jeg har sett mange gjøre denne feilen, og faktisk fått som “tips” at jeg bør gjøre det selv. Og enda verre. Han som tipset meg om at jeg burde gjøre dette hadde igjen hørt det av en PT.

Alle vet det er viktig å holde ryggen rett under knebøy, markløft og dips. Og for å holde ryggen rett er det enkelte som altså tror det er bra å holde blikket høyt og bøye nakken bakover. Å holde nakken i denne stillingen med tung belastning som i knebøy og markløft legger man nerver i nakken i klem og i verste fall skader disse. Kan medføre smerter, nummenhet og stikkende følelse ut i armene.

Ved mark og bøy hold altså ryggen rett, brystet frem og rompa ut, men la nakken ha en naturlig bøy litt fremover med haka mot brystet.

Categories: Styrketrening
  1. No comments yet.
  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

